Postet & Arkiveret under Ikke kategoriseret.

En dansk virksomhed har udviklet et grønnere asfaltprodukt, der anvender svampe som et fossilfrit bindemiddel.

På en parkeringsplads ved Femern Bælt-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland er der blevet udlagt asfalt med svamperødder.

Det skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

De kilometer lange svamperødder, kaldet mycelium, forgrener sig rundt om de mange småsten, som udgør hovedparten af asfalten.

Svampeasfalten er udviklet af virksomheden Visibuilt, som har fundet en erstatning til det CO2-tunge bindemiddel bitumen, der i dag er en uundværlig del af asfaltproduktionen.

I stedet for at benytte olieproduktet bitumen har virksomheden udviklet et alternativ, der anvender svampe, og som fungerer som et fossilfrit bindemiddel.

Dermed kan det nye eksperiment med den usædvanlige ingrediens være et skridt på vejen til en grønnere belægning, lyder det.

Bredt samarbejde bag udviklingen
Visibuilt blev stiftet i begyndelsen af 2023 af virksomhedens direktør Line Kloster Pedersen, der har en baggrund indenfor bioteknologi.

Med i samarbejdet er også DTU, Københavns Universitet, The National Research Centre for the Working Environment (NFA), We Build Denmark og Erhvervshus Sjælland.

Danmarks Tekniske Universitet, DTU, undersøger asfaltens udvikling over tid og udfører feltmålinger som temperatur, fugtighed og trafikbelastning.

Derudover undersøger Københavns Universitet og NFA asfaltarbejdernes eksponering under forsøget og vil sammenligne luftkvaliteten ved udlægning af visiBIT-asfalt med den bitumen-baserede asfalt.

Spændte på forsøget
Forsøget er blevet til i samarbejde mellem Visibuilt, Sund & Bælt, Femern Link Contractors (FLC), NCC og en række forsknings- og uddannelsesinstitutioner.

”Vores løsning er verdens første fermenterede bindemiddel til asfaltindustrien, og det er helt unikt, da vi ved at undgå opvarmning sænker energiforbruget under produktionen drastisk,” siger Line Kloster Pedersen, CEO i Visibuilt.

”Forsøget er gået over al forventning, og vi har nu vist, at vi kan konstruere en asfaltbelægning fremstillet med visiBIT ved brug af industriens egne maskiner,” siger Line Kloster Pedersen.

Forsøgene ved Femern-byggeriet er blandt de første eksperimenter, virksomheden har planlagt for at teste holdbarheden af den nye type asfalt. Det er i den forbindelse vigtigt at nævne, at den asfalt, der er lagt ved Femern Bælt-tunnelen, er lagt i bærelaget. Det vil sige, at toplaget stadig er traditionelt asfalt bundet med bitumen.

Virksomheden forventer at kunne anvende visiBIT til cykelstier inden for de nærmeste år, og der er bl.a. indgået en aftale med Høje-Taastrup Kommune om test-udlægning med visiBIT på en prøvestrækning.

Tilbage til nyhedsoversigten