Postet & Arkiveret under Ikke kategoriseret.

Selv om priserne på benzin er på et rekordhøjt niveau, kan du med din kørsel og ved at holde bilen i tiptop stand skære en luns af regningen.

Priserne på benzin er skudt til vejrs med raketfart. Og når du tanker, løber tallet på skærmen derfor lynhurtigt op i et svimlende beløb. Derfor er der god ræson i at spare på de dyre dråber. Og du kan påvirke forbruget en hel del med din kørsel. Ritzau Fokus kommer her med en stribe anbefalinger.

Kør klogt
“Det handler om at køre klogt, for det sparer både benzin og miljøet,” siger Bjarne Kragelund, som er køreteknisk instruktør hos FDM.

Først og fremmest skal du finde bilens økoknap. Sådan en indstilling er der i nyere biler, men det er ikke sikkert, at den automatisk bruger den.

“Mange springer den knap over, men det er lige præcis der, man får den store gevinst. Med økofunktionen udnytter bilen brændstoffet meget bedre.”

“Bilen bliver måske knap så kvik og kan måske gå i sparefunktion i forhold til varme og aircondition. Men med de fartbegrænsninger, vi har herhjemme, er det helt fint at køre med økofunktion,” forsikrer han.

Tilpas din kørsel
Dernæst handler det om at være forudseende på vejen, så du kan tilpasse din kørsel.

“Hold afstand til forankørende. For hvis du kører for tæt, kommer du hele tiden til at skulle bremse op, give gas og følge den forankørendes køremønster. Med afstand kan du bedre holde din egen kadence, du kan afpasse din fart og planlægge din måde at køre frem til kryds. Man skal køre som på cykel – jo færre gange man bremser op, jo bedre,” forklarer Bjarne Kragelund.

Op i fart
Det koster virkelig på brændstofkontoen, når du laver kraftig acceleration. Derfor skal du også nøjes med at give den halvt eller trekvart gas.

“Det er rigeligt. Men kom hurtigt op i fart,” siger han.

Aksel Meldgaard er uddannelsesleder på mekanikeruddannelsen på Uddannelsescenter Holstebro. Og han peger på to typer af modstand som helt essentielle faktorer for dit benzinforbrug.

Når dæktrykket er optimalt – på 2,5 bar – er rullemodstanden nemlig lav. Modstanden stiger, når dæktrykket falder.

“Nye biler har systemer, der holder øje med dæktrykket. Men er bilen ældre, bør man kontrollere dæktrykket jævnligt. Det er en god idé at gøre en gang om måneden, når man alligevel er på en servicestation,” siger Aksel Meldgaard.

Vindmodstand er fjenden
Den anden faktor er vindmodstand. Vindmodstand er bilens værste fjende. Og vindmodstanden stiger, når man kører stærkt.

“Derfor betyder farten rigtig meget for økonomien. Kører man bare 110 kilometer i timen i stedet for 130 på motorvejen, så sparer man meget. Og så får man øget sikkerhed oven i hatten,” forklarer Aksel Meldgaard.

Dette kan du også gøre
Applus Bilsyn har yderligere følgende råd:

  • Spar på sædevarmen og varmen i kabinen, da et tændt klimanlæg vil bruge 0,5-1 liter ekstra brændstof pr. 100 kilometer.
  • Fjern tagbøjler og cykelholder, der giver masser af vindmodstand.
  • Kør i jævn hastighed, gerne vha. fartpiloten, og i højest mulige gear, fordi få motoromdrejninger forbrænder mindre.
  • Kør forudseende, hold blandt afstand til forankørende, så du har få opbremsninger.

Skip de korte ture, da en kold motor forbrænder ringere end en varm.

Tilbage til nyhedsoversigten