Postet & Arkiveret under Ikke kategoriseret.

Frost, slud og sne giver udfordringer med både vejgreb, bremselængde og sigtbarhed. To køretekniske eksperter guider dig sikkert gennem vinteren.

Det sner så tilpas sjældent i Danmark, at man dårligt kan oparbejde den store rutine i at køre i snevejr eller glat føre.

Og de få timers erfaring, man har fra glatbanen med køreskolen, kan ligge langt tilbage i erindringen.

“Derfor skal man gå ydmygt til værks, gøre sit forarbejde og køre efter forholdene,” siger Søren Holten Jacobsen, der er chefinstruktør på det køretekniske anlæg FDM Sjællandsringen.

Samme råd lyder fra Thomas Ottesen, der er politikommissær og leder af Det Operative Færdselscenter ved Nordjyllands Politi.

Høj fart
Han peger på, at glat føre giver en nedsat bremselængde. Derfor kan man få svært ved at bremse, hvis vejen svinger, eller hvis den forankørende klodser bremserne.

Det glatte føre kan du ikke ændre.

“Men helt overordnet er høj fart næsten den værste synder i glat føre, fordi det påvirker reaktionstiden og bremselængden. Og farten er jo noget, man selv kan ændre,” siger Thomas Ottesen.

Dæk
Du bestemmer også selv, hvilke dæk du kører med. Vinterdæk er lovpligtige i mange lande, men ikke herhjemme. Eksperterne råder dog enstemmigt til, at du får vinterdæk på alligevel.

“Vi kan se på vores køretekniske anlæg, at bremselængden typisk halveres med vinterdæk versus sommerdæk. Og i sving gør de, at du kan holde en højere hastighed uden at miste vejgrebet,” siger Søren Holten Jacobsen.

Hvis du stadigvæk har sommerdæk på bilen, så må du ifølge loven gerne køre. Men begge eksperter råder på det kraftigste til, at du lader bilen stå.

“Hvis ikke vinterdæk er en mulighed, så overvej en mellemting, hvor du kører med helårsdæk,” siger Thomas Ottesen.

Afstand
Afstand er en tredje vigtig faktor. Her er der nemlig også meget at hente på sikkerheden. En tommelfingerregel er at dividere med to, forklarer politikommissæren.

Det betyder, at hvis du kører 100 kilometer i timen, så skal du holde mindst 50 meters afstand. Og hvis du kører 80, så er det mindst 40 meters afstand.

“Den bagerste bil er ansvarlig for at kunne standse, hvis der sker noget uventet. Derfor er det ikke smart at ligge 20 meter bag ved en anden bil i snevejr, for du aner ikke, hvad der sker forude,” siger Thomas Ottesen.

Tid til rene ruder
Det er også vigtigt, at du reelt kan se ud ad ruderne. Hvert år støder politiet på bilister, som kun har skrabet et kighul lige foran rattet. Andre kører rundt med fedtede eller duggede ruder.

Så indlæg en tidsbuffer, hvor du går tidligere ud til bilen end normalt, tilføjer Søren Holten Jacobsen.

“Det tager bare længere tid at komme i gang en vintermorgen. For det første vil transporttiden være længere. For det andet tager det tid at afrime og skrabe sne og is,” siger han.

Hvis du derimod er for sent på den – og forsøger at indhente tid bag rattet – så strider det mod stort set alt, der holder dig sikker i vintertrafikken. Alene ved at øge hastigheden fra 60 til 80 vil din bremselængde fordobles, nævner Søren Holten Jacobsen.

Samtidig vil du typisk køre mere chancebetonet og dermed uforudsigeligt for andre trafikanter, tilføjer Thomas Ottesen.

“Hvis man laver sådan nogle hastige manøvrer, hvor man forsøger at overhale eller klemme sig frem, kan bilen lave udslag og glide af vejen,” siger han.

Tilbage til nyhedsoversigten