Postet & Arkiveret under Ikke kategoriseret.

Danskerne er et af de folkefærd i Europa der bruger flest penge på økologiske varer, og det økologiske forbrug stiger år for år. Danmark er det land i verden, hvor økologien har den største markedsandel i detailhandlen.

Samlet set udgjorde markedsandelen for økologiske fødevarer i detailhandlen 8 pct. i 2015, og der forventes en fortsat stigning i salget i årene fremover.
Udviklingen i de danske husholdningers privatforbrug kan se på baggrund af et øget fokus på miljø og sundhed i befolkningen, koblet med den økologiske sektors fokusering på produktudvikling og branding, hvilket tilsammen har været med til at øge danskernes interesse for at købe økologisk.

En undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser, at sundhed, miljø og dyrevelfærd er blandt de parametre, som danskerne lægge vægt på, når de køber økologisk.
Det er ikke kun i Danmark, at vi spiser mere og mere økologi. Samme tendens gør sig gældende på verdensplan. Således er den globale omsætning af økologiske varer vokset fra 18 mia. US Dollars i 2000 til 72 mia. US Dollars i 2013. Omkring 95 pct. af salget foregår i Nordamerika og i Europa.

Det er især mælkeprodukter, æg, havregryn, mel, yoghurt samt frugt og grøntsager som gulerødder, tomater, bananer og citrusfrugter, som danskerne i stor stil køber økologisk. Derudover er hver tredje liter mælk danskerne køber økologisk, mens hver anden liter mælk, som skolebørn drikker under skolemælksordningen, har det røde Ø-mærke. Det betyder, at den økologiske mælkeproduktion gennem flere år har udgjort op mod 10 pct. af den totale produktion af mælk.

Økologiske æg har for et år siden udgjort godt 20 pct. af alle indvejede konsumæg i Danmark, hvilket betyder, at hvert femte æg forbrugeren lagde i indkøbskurven var økologisk. Denne tendens er øget, efter de danske supermarkedkæder har stoppet al salg af æg fra burhøns.

Danskerne er ved at få øjnende på for økologisk kød. Især er interessen for økologisk svinekød steget markant samtidig med, at det samlede kødforbrug er faldet.
Gourmetrestauranter benytter økologiske råvarer, lige som flere og flere caféer har økologi på menukortet.
Forbrugernes interesse for et bredt økologisk sortiment betyder, at Danmark importerer flere økologiske produkter, end vi eksporter.

Vores største aftagerlande er Tyskland, Sverige og Frankrig. Men også lande i Fjernøsten som fx Kina har fået øje på dansk økologi og dens kvaliteter.

Tilbage til nyhedsoversigten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *