Postet & Arkiveret under Ikke kategoriseret.

Dommedagstrommerne larmer rundt om i medierne: ”Den digitale tsunami tromler ind over arbejdsmarkedet og skyller job væk i hundredtusindvis, og om forholdsvis få år er så godt som alle arbejdspladser digitaliserede.”

Af Steen Kræmer Rasmussen

Men går det nu så galt? Merkonomernes Hovedorganisation har spurgt fremtidsforskeren Jesper Bo Jensen, der er direktør for FREMFORSK – Center for fremtidsforskning, hvad han forventer sig af digitaliseringen.

”Det er forkert at tro, at digitaliseringen er en asteroide, der pludselig kommer farende og udsletter alt. Det er ikke en gang en meteorregn, men en støvstorm, der allerede ér en realitet,” siger Jesper Bo Jensen, der slet ikke ser grund til panik:
”Det er helt normalt. Traditionelt forsvinder halvdelen af alle job alligevel på en 10-års periode. Helt uden digitalisering og disruption. Det løser sig også her,” venter han.

Han kan sagtens se, at en stor del af især rutineopgaverne er i gang med at blive digitaliseret. For eksempel kan landmanden allerede i dag scanne bilag ind og bogføre dem, mens han sidder i traktoren. Det kommer selvfølgelig til at sprede sig, men Jesper Bo Jensen peger på, at digitaliseringen stadig er langt fra at kunne løse problemer og udfordringer – og at tænke kreativt.

Markedsfør dine kompetencer i virksomheden
Hvis din stilling er i farezonen, skal du udnytte det faktum:
”Det er vigtigt at bringe fagligheden i spil i forhold til andre grupper i virksomheden. Traditionelt har det været sådan, at f.eks. økonomi og regnskab nærmest var isoleret fra de øvrige afdelinger. Nu er tiden inde til, at I gør jer selv anvendelige andre steder også,” opfordrer Jesper Bo Jensen.

Det kan f.eks. ske i forhold til sælgerne, som i nogle organisationer jager omsætning og dermed ikke altid i tilstrækkelig grad tænker dækningsbidraget ind i de løsninger, de sælger. Så giver det mening at have talfolk med til at tænke strategisk i samspil med sælgerne. ”Forståelseselement i opdragelsen i forhold til at nå virksomhedens strategiske mål”, kalder Jesper Bo Jensen det.

På samme måde giver det mening at byde ind med indsigt i forhold til indkøbsafdelingen, som måske ikke i tilstrækkelig grad er professionaliseret i små og mellemstore virksomheder. Der er ofte plads til nye vinkler på omkostningsforståelse. Derfor står merkonomen måske alligevel stærkere end computeren fremover. Blandt andet fordi der lige nu er tendens til, at forbrugerne prioriterer kvalitet over lavpris. Den tendens kan ifølge Jesper Bo Jensen betyde, at indkøbsafdelingens automatiske prisfokus kan have godt af analysestærke medarbejdere i stedet for automatiserede processer.

”Merkonomer har en kompetence og et potentiale i forhold til at hjælpe virksomhederne til at udvikle sig forretningsmæssigt,” siger Jesper Bo Jensen. Han er overbevist om, at netop den gruppe har evnen til at analysere og tænke nye vinkler ved at bruge fagligheden kreativt. Det er der behov for mange steder.

Kom ud af din silo – og udbred din faglighed
Kravet er ifølge fremtidsforskeren, at du bevæger dig ud af den faglige silo, du måske har en tendens til at opholde dig i på arbejde:
”Lær at forstå, hvad de andre laver. Interesser dig for det og få indsigt i, hvad du kan byde ind med,” opfordrer han. Merkonomens opgave er at komme ud af skjulet og at markedsføre sig selv og sine kompetencer.

”Du skal udbrede din faglighed i organisationen, så du gør det synligt, hvad du kan byde ind med. Også i projekter. Måske kan økonomifolkene flytte sig fra at være en, der siger ’Nej, det har vi ikke råd til,’ til at sige ’Ja, jeg vil gerne foreslå en måde, så vi kan gøre det endnu bedre’,” håber Jesper Bo Jensen.

Der er mange flere områder, hvor merkonomerne kan skabe merværdi ved at bruge deres kompetencer inden for analyse og optimering i forhold til strategi og udvikling. Det gælder om at bryde siloerne ned og at blande sig.

Jesper Bo Jensen har arbejdet med fremtidsforskning siden starten af 90’erne og er direktør for FREMFORSK – Center for fremtidsforskning i Århus-forstaden Højbjerg. Han er uddannet ph.d. i statskundskab og har videreuddannet sig på Stanford Universitet i USA. Læs mere om ham på www.fremforsk.dk og følg ham på https://www.linkedin.com/in/jesperbojensen/ – begge steder finder du en lang række af hans artikler.

Tilbage til nyhedsoversigten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *