Postet & Arkiveret under Ikke kategoriseret.

Verden er blevet digital – og det gælder i høj grad også modebranchen, hvor aftagerne af designernes produkter stiller krav til mere effektivitet, intelligent ordrestyring og præcision. Intelligente løsninger kan bidrage til at styrke konkurrencedygtigheden blandt de danske virksomheder i en branche, der er præget af nedgang.


I starten af februar summede hovedstaden af Copenhagen Fashion Week, der præsenterer de nyeste trends og tendenser inden for modebranchen. Det er dog ikke en branche i vækst, der er repræsenteret i denne forbindelse. Ifølge tal fra Danmarks Statistik var danskernes køb af beklædning og fodtøj i 2016 for ottende år i træk faldende. Det hænger godt sammen med en undersøgelse fra Dansk Erhverv fra 2017, der viser, at omsætningen i modebranchen halter bagud i forhold til den generelle stigning i danskernes forbrug.

Så mens catwalken viser trends omkring farver og snit, så afslører et kig bag kulissen nogle andre tendenser; nemlig at den forskelligartede branche med plads til både store spillere og små enkeltmandsfirmaer bliver afløst af en mere strømlinet gruppe, hvor kodeordene for overlevelse er effektivitet, ensretning – og digitalisering.

Automatisering fra designbordet og ud på hylderne
Det handler grundlæggende om konkurrencedygtighed, lyder det fra Christopher Heilmann, der er direktør hos Traede, som leverer digitale B2B-salgsløsninger til flere store spillere på markedet. Christopher Heilmann ser, at tendensen i modebranchen entydigt peger mod en stigende automatisering af processerne omkring at få designbrandets styles fra designbordet og ud på hylderne i butikkerne eller på webshoppen.

”Ud med tidskrævende telefonopkald og mails frem og tilbage og ind med ét klik, der igangsætter en salgsproces og følger den til dørs. Vi ser også, at der er en øget efterspørgsel efter muligheden for prædiktive salg. Altså forudsigelser på baggrund af eksempelvis tidligere bestillinger. Det, man kalder machine learning, hvor systemerne lærer, mens man bruger dem,” siger Christopher Heilmann, og fortæller videre, at han oplever, at værdikæden bliver mere og mere integreret, så det kører automatisk hele vejen rundt.

Større kæder stiller større krav
Den øgede digitalisering er ikke bare en fordel, men en nødvendighed for at overleve i et marked, hvor mange små forhandlere bliver afløst af større kæder som eksempelvis Magasin og Boozt. Sådan lyder det fra Rikke Biehl, stifter af Delogue, der er en onlineplatform til livsstilsbrands og deres leverandører. Hun oplever, at aftagerne i modebranchen stiller højere og højere krav.

”Ikke blot til en automatiseret og professionel håndtering, men i høj grad også til sporbarhed, så man som brand kan dokumentere eksempelvis, hvor stoffet til nederdelene kommer fra. Hvis man som modebrand vil tjene penge og vækste, er man nødt til at forholde sig til verden, som den ser ud nu. Man skal kort sagt have styr på sine data. Ellers hægter man sig af,” fortæller Rikke Biehl.

Tilbage til nyhedsoversigten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *