I Sydkorea overtager robotterne mere og mere af samfundet. Kunstig intelligens skaber vækst, og interessen for landets robotter vokser med rekordfart – men frygten for tabte job hænger ved.
Af Johan Augustin, freelancejournalist for Prosabladet
Foto: Jonas Gratzer
”Rør venligst mit ansigt. Følg venligst mig.”
Anmodningen kommer fra en af robotterne i den internationale lufthavn Incheon i udkanten af Sydkoreas hovedstad, Seoul. Modellen, der kaldes Guide Robot, genkender sprog, og foruden engelsk kan den svare på koreansk, kinesisk og japansk. Den kan også genkende boardingkort, der scannes på berøringsskærmen.
Nysgerrige rejsende bliver bedt om at komme tæt på robotten, der kører over det blanke gulv. Når de rører ved robottens skærm, viser den de rejsende frem til den pågældende gate. De besøgende tager selfies med robotten, som var den en berømthed.
Lidt længere væk løber et barn om kap med en rengøringsrobot, en såkaldt Cleaning Robot, der er mindre og mere robust end Guide Robot og kan bruges til at rengøre store overflader som i lufthavne. Den ligner en stærk R2-D2 fra Star Wars, men robotterne er faktisk en del af Cloi-familien – det sydkoreanske selskab LG’s nyeste bidrag til det internationale robotmarked.
Indtil videre er de begge prototyper, men de kan snart blive et almindeligt syn. Incheon Lufthavn alene har bestilt fjorten Guide Robots, og lufthavne i USA, Frankrig og Mellemøsten har også afgivet ordrer.
”Vi er stadig på et tidligt stadie, men vi kommer til at udvide, så vi også favner hoteller og butikker,” siger Hyungjin Choi, der er medlem af LG’s produktudviklingshold.
Roomservice og indkøb
Vi ankommer til LG Park, som er selskabets helt egen nybyggede industripark i Seoul. At bevæge sig rundt i parken føles, som om du allerede befinder dig i fremtiden. Bygningernes glasfacader slipper lyset ind og spejler sig i de polerede stengulve, hvor de nyeste LG-robotter triller rundt. Prestige er i højsædet for LG.
”Vi har 200 ingeniører, som udelukkende arbejder med vores robotter, og vi holder al udvikling in-house, så vi er sikre på, at alle led i processen holder samme kvalitet,” siger Hyungjin Choi.
Han viser en række nye robotter frem med forskellige funktioner – fra Serving Robot, som kan yde roomservice på hoteller og servere mad og drikke i lufthavnslounger, til Shopping Cart Robot, der med sin stregkodelæser kan give kunderne en ekstra hånd i supermarkedet. Eller hvorfor ikke en Porter Robot, designet til at bære din taske på hoteller og i lufthavne eller til at lette check-in og dermed reducere ventetiden?
LG planlægger at frigive sidstnævnte på markedet i 2019, men de officielle priser kendes stadig ikke.
Den intelligente tjener
I slutningen af 2018 kommer der også en avanceret hjemmerobot, Cloi Home, på markedet. Robotten, der er styret af kunstig intelligens (AI), stiller spørgsmål og genkender stemmer, så den kan styre andre enheder i hjemmet.
Og den kunstige intelligens vil gøre livet lettere på en lang række områder, mener kommunikationschefen for LG, Ken Hong. Han peger på, at næste fase er servicesektoren, hvor det blandt andet gælder rengøringsrobotter, der udfører lavintensitetsjob. Men robotterne vil også få betydning for almindelige menneskers hverdag, hvis det står til Ken Hong.
”De kommer til at være i dit hjem og byde dig velkommen, når du åbner døren til dit hus. Det kan godt være, at de ikke kører rundt i din bil eller går tur med din hund, men vores fokus er, at robotter skal gøre menneskers liv lettere og udføre opgaver, som vi egentlig ikke behøver at bruge tid på,” siger Ken Hong.
Han understreger, at folk i begyndelsen skal håndtere og styre robotterne, og at AI-æraen kun er i sin indledende fase. De produkter, der er tilgængelige på markedet, er endnu ikke udviklet til at håndtere mange forskellige opgaver.
”Udviklingen af en husholderske, der kan håndtere mange ting på samme tid, ligger mere end ti år ude i fremtiden,” siger Ken Hong.
Læs artiklen i sin fulde længde, klik her!
Skriv et svar