Postet & Arkiveret under Ikke kategoriseret.

Valgkampen forud for det svenske rigsdagsvalg i september var præget af falske og fordrejede politiske grafikker, der blev spredt vidt og bredt på Facebook. I de seneste måneder har fænomenet også ramt den danske politiske debat på sociale medier.

Mens vi har et folketingsvalg lige foran næsen på os, var vores svenske naboer til rigsdagsvalg i efteråret. Erfaringerne herfra tyder på, at vi godt kan ruste os til at støde på falske eller fordrejede budskaber, der i højere eller lavere grad bliver forklædt som partiernes egne annoncer og spredes på de sociale medier.

“Jeg har ingen statistik på det, men min oplevelse er, at der var højere aktivitet i ugerne op til rigsdagsvalget på sider og grupper på Facebook, hvor de politiske memes ofte spredes,” fortæller Johan Wikén, der er journalist på det svenske faktatjekmedie Viralgranskaren og fulgte valgkampen tæt.

Eksemplerne fra Sverige er mange, men særligt to gjorde indtryk på faktatjekjournalisten.

“Før valget blev der blandt andet spredt et facebookopslag, der påstod, at Socialdemokraterne ville indføre muslimske helligdage i Sverige. Det blev kombineret med et falsk citat fra daværende beskæftigelsesminister Ylva Johansson. På trods af, at hverken forslaget eller citatet var korrekt, fik facebookopslaget flere tusinde delinger,” siger Johan Wikén.

Selv den tidligere svenske statsminister Olof Palme, der blev skudt og dræbt tilbage i 1986, blev misbrugt af aktivister på det sociale medier.

“Nogen fandt endda et gammelt citat fra Oluf Palme for at understrege en pointe (om at flygtninges kultur er meget anderledes end den svenske, red). Men der eksisterer intet belæg for, at han nogensinde skulle have sagt det, som citatet påstod,” siger Johan Wikén, der selv faktatjekkede begge påstande op til valget.

Og det var næppe tilfældigt, at de falske budskaber fik luft under vingerne op til valget. Der er nemlig mennesker, der arbejder målrettet og benhårdt på at sprede fordrejede eller decideret falske budskaber for at præge valget.

“Efter valget skrev en velkendt spreder af vildledende oplysninger åbent, at han fortjente lidt fridage efter en hård valgkampagne. Det tyder jo på, at det for nogen næsten er et fuldtidsjob at påvirke politikken på uærlig vis,” siger Johan Wikén.

Forsker: Forvent mere misinformation
Metoden med at producere falske budskaber, der minder om partiernes egne annoncer og sprede dem via Facebook har allerede ramt de danske partier også. Og fremgangsmåden er så nem og effektiv, at vi godt kan forvente, at det vil gribe om sig i de kommende valgkampe til Folketinget og Europa-Parlamentet.

“Jeg forventer, at vi kommer til at støde på flere af den slags memer, for det er meget nem kommunikation at producere og distribuere. Det behøver ikke være store kampagner, men kan blot være med formål om at nedgøre et bestemt parti eller underminere dets troværdighed,” siger Aske Kammer, der er lektor på IT-Universitetet og forsker i sociale medier.

En udfordring for vores demokrati
Informationschef Kurt Scheelsbeck fra MH er helt enig med Aske Kammer.
“Alt tyder på, at vi også i Danmark har en gruppe mennesker, der arbejder målrettet og samvittighedsløst på at sprede falske budskaber, så de kan præge valget. Nogle ser det helt sikkert som deres “mission”, at de på denne måde kan undergrave den demokratiske proces i forbindelse med de to kommende valg. Dertil kommer eventuelle udenlandske initiativer i samme stil. Jeg vil derfor opfordre til, at man under de kommende valgkampe jævnligt besøger Mandag Morgens faktatjek-portal (https://www.mm.dk/tjekdet). Her bliver mange af de tvivlsomme påstande nemlig taget op og tjekket på seriøs vis,” pointerer Kurt Scheelsbeck.

Tilbage til nyhedsoversigten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *