Postet & Arkiveret under Ikke kategoriseret.

Peter Hummelgaard (S) har ifølge Altinget.dk svært ved at samle flertal for en aftale om lønværn i transportbranchen, fordi både Venstre og Radikale stritter imod. Partierne frygter overenskomst-monopol til 3F.

De private overenskomstforhandlinger er i gang. Men et hængeparti fra finansloven presser sig på. Det handler om en lovbestemt mindsteløn i transportbranchen, der skal sikre ordentlige forhold for udenlandske chauffører og gøre op med social dumping.

Med udgangspunkt i anbefalinger fra Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation forsøger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) i øjeblikket at forhandle loven på plads. Men de borgerlige partier stritter imod:

“Vi går op i, at man får gjort noget ved de dårlige arbejdsvilkår. Men vi går også op i, at der er et reelt frit fagforeningsvalg,” siger beskæftigelsesordfører Hans Andersen (V).

Frygter monopol til 3F
Forslaget går på, at udenlandske vognmænd, der kører godstransport i Danmark, skal leve op til vilkårene i den mest repræsentative overenskomst på transportområdet.

Det vil i praksis sige 3F’s overenskomster med arbejdsgiverforeningerne DTL og ATL, som tilsammen dækker 87 procent af transportbranchen.

Venstre er på denne baggrund bekymret for, om man derved skaber et overenskomst-monopol til 3F.
“Vi synes ikke, at man med lovforslaget skal give monopol til en bestemt fagforening,” siger Hans Andersen.

R: Social dumping skal bekæmpes på EU-plan
Bekymringen for et monopol findes ligeledes hos Radikale Venstre, der tvivler på, om forslaget har “fuld respekt for foreningsfriheden”.

Derudover bunder Radikales modstand i, at arbejdsforholdene skal forbedres på et EU-niveau og ikke kun i Danmark:

“Det er en god idé med ordnede arbejdsvilkår for chauffører. Men jeg mener, det skal gælde i hele EU. Når transport foregår fra Tyskland til Danmark, så har vi også ansvar for, at det foregår ordentligt. Det handler om mange komplekse EU-love, og derfor afventer vi vejpakken i EU,” siger transportordfører Andreas Steenberg.

I øjeblikket afventer EU-landene en samlet vejpakke, der blandt andet har fokus på social dumping og kan få betydning for den danske fastsættelse af en potentiel mindsteløn.

Tilbage til nyhedsoversigten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *