Postet & Arkiveret under Ikke kategoriseret.

Hver måned gennemfører Voxmeter interviews med 1.250 virksomhedsledere og 4.500 danske borgere. De fortæller her om deres planer, vurderinger og samfundsholdninger.

Alt sammen udgives i en uddybende rapport som udsendes den 5. hverdag ï hver måned. I det følgende får du et lille indblik.

Onlinehandlen forsætter opad
Onlinesalget ser igen ud til at stige og dermed kan de fysiske butikker fortsat se frem til faldende omsætning. Salget af tøj vil stige med 16 pct., mens salget af elektronik og hårde hvidevarer ligger på samme høje niveau som sidste år. Derimod ser salget af møbler ud til at falde med op til 20 pct.

Restaurant og take-away forsætter fremgangen
Danskerne afsætter færre penge til køb af fødevarer. Til gengæld ses en stigning på 17 pct. i andelen som vil købe økologi. Faldet i indkøbsbudgettet til fødevarer, kan meget vel kædes sammen med at fortsat flere vil gå på restaurant, en stigning på 7 pct. Endnu flere ønsker at få maden bragt via take-away.

Rejsebranchen har det meget skidt
Fra i weekenden, hvor mange startede efterårsferien, er andelen som har planlagt at holde ferie i udlandet, faldet med 71 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Tilsvarende er andelen som påtænker ferie i Danmark steget massivt. Antallet af danskere, som slet ikke planlægger ferie op til efterårsferien, er faldet med lidt over 2 pct.

Frygten for arbejdsløshed stiger
Beslutningen om udbetaling af de indefrosne feriepenge, ser ud til at betyde, at forbrugerlysten forsætter på et højt niveau. Forbrugerne er dog en del forbeholdne, hvilket meget vel skyldes en stigende frygt for arbejdsløshed, som er steget med 24 pct. i forhold til samme periode sidste år. Også frygten for sygdom, er steget markant, med 42 pct. Forbrugerne søger langtidssikkerhed, i form af øget opsparing og boligforbedring. En fortsat større forbrugergruppe planlægger at finansiere sit forbrug på kredit – en stigning på 49 pct. sammenlignet med sidste år.

Hos Merkonomerne kan man nikke genkendende til den stigende frygt for arbejdsløshed.
“Næsten alle vores medlemmer nævner tryghed i jobbet som en uhyre vigtig faktor i det gode arbejdsliv, og det siger sig selv, at denne prioritet ekstra vigtig i disse tider,” fastslog Bjarne von Osmanski, der er adm. direktør hos MH.

Tilliden til regeringen er fortsat tårnhøj
Tilliden til den siddende regering er fortsat tårnhøj. Regeringen og dens støttepartier bakkes op af 58 pct. af befolkningen. Tilliden til det politiske system, falder dog fortsat. Danskernes mest udbredte bekymringer kredser om forurening, som dog fortsat falder. Bekymringen for arbejdsløshed og sygdom stiger kraftigst.

MH prioriterer tryghed i jobbet
Hos Merkonomerne kan administrerende direktør, Bjarne von Osmanski, tilslutte sig, at frygten for arbejdsløshed er stigende.
“Vi oplever, at en del medlemmer kontakter os for at få oplyst, hvordan de er stillet, hvis deres virksomhed lukker, eller hvis de bliver præsenteret for et forslag om arbejdsfordeling. Vi rådgiver naturligvis på et helt individuelt niveau, fordi mange af vores medlemmer har udvidede kontraktforhold (det kan f.eks. dreje sig om konkurrenceklausuler eller rådighedsregler), og vi tilstræber på denne baggrund at “klæde” vores medlemmer bedst muligt på m.h.t. viden om mulighederne i disse corona-tider,” fastslår Bjarne von Osmanski.

Læs hele rapporten ved at klikke her!

Tilbage til nyhedsoversigten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *