Postet & Arkiveret under Ikke kategoriseret.

Nyt it-system skulle automatisere sagsbehandling, men medfører ifølge Altinget.dk alvorlige fejl i udbetaling af sygedagpenge. Fagforbund og kommunale chefer er bekymrede for borgernes retssikkerhed.

For mange danskere på sygedagpenge er det i øjeblikket forbundet med stor usikkerhed, om der går penge ind på kontoen i starten af måneden.

Sådan har det været siden juni, hvor et nyt it-system blev rullet ud i kommunerne.

“Systemet genererer fejlagtige afslag, forkerte udbetalinger, forsinkede udbetalinger og udsender breve til borgere og virksomheder, som ikke er læsbare. Det er ikke tilfredsstillende og ekstremt ressourcetungt for os at holde styr på, da vi selvfølgelig må gøre alt, hvad vi kan, for at holde fejlene på et minimum og få dem rettet hurtigst muligt,” siger Søren Liner Christensen, der er direktør for social-, sundhed- og beskæftigelsesforvaltningen i Herning Kommune.

Mistillid til automatiseret sagsbehandling
Også Lolland Kommune kæmper fem måneder efter introduktionen fortsat med det fejlramte system.

“Det er ærligt talt temmelig belastende. Min fornemmelse er, at det her system er blevet rullet ud for tidligt, fordi der har ligget et pres på, at nu skulle det igennem,” siger Per Bech Grønning, jobcenterchef i Lolland Kommune.

Kommunernes Sygedagpengesystem, forkortet KSD, blev efter en pilotperiode i syv kommuner meldt klar og rullet ud i samtlige kommuner den 3. juni.

Det er meningen, at systemet skal automatisere en del af sagsbehandlingen. Men ude i kommunerne er tilliden til de automatiske afgørelser i bund. Det viser en undersøgelse udført af kommunernes it-fællesskab Kombit blandt ydelseschefer, projektledere og sagsbehandlere, som Altinget har fået aktindsigt i.

It-selskab erkender fejl
Kommunernes Landsforening (KL) ønsker ikke at kommentere på udfordringerne med KSD. De henviser i stedet til kommunernes it-fællesskab Kombit, som har det overordnede ansvar for KSD, som er udviklet af KMD.

Projektdirektør Peter Lykke Egelund erkender, at implementeringen har været hårdere end forventet, men understreger, at det går fremad.

“Drift og fejlmængden har ikke været acceptabel, og har ikke været på det niveau, vi har købt. Og det har ikke været et acceptabelt niveau i supporten, leverandøren har ydet. Det ser væsentligt bedre ud her i november, men vi er ikke, hvor vi skal være. Virksomheder og borgere får deres penge, men de kommunale sagsbehandlere har stadigvæk en hård implementering,” siger han.

”Set i bakspejlet skulle systemet ikke have været rullet ud i én stor bølge efter pilotperioden hos et mindre antal kommuner,” erkender Peter Lykke Egelund.

Kombit-direktøren forventer dog at få rettet de mest kritiske fejl før slutningen af året, ligesom han også regner med, at systemet er “et godt sted” i første kvartal af 2021.

Hos MH undrer man sig
Formand for MH, Bill T. Brodersen, undrer sig over, at systemet ikke er blevet testet ordentligt, inden det blev frigivet.
“Det er ikke acceptabelt, at danskere på sygedagpenge skal opleve disse fejl. Det er – desværre – endnu et eksempel på, at et digitaliseringsprojekt delvist mislykkes, fordi anvendelsen af det forceres. Jeg håber virkelig, at det offentlige lærer af disse fejl,” siger Bill T. Brodersen.

Tilbage til nyhedsoversigten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *