Postet & Arkiveret under Sundhed.

Det er ikke nødvendigvis dovenskab, der holder dig fra træningen. 

Der findes dem, der næsten ikke kan fungere i hverdagen uden at træne, og så er der dem – og det er nok de fleste – der har svært ved at finde motivationen eller overskuddet til at få trænet.

Men det er en god idé at få rørt sig og trænet mindst 30 minutter om dagen, som Sundhedsstyrelsen også anbefaler. Men hvorfor har nogle så let ved at komme afsted, mens andre kæmper?

En ny undersøgelse har vist, at det er et særligt personlighedstræk, der afgør, om vi får trænet. Og det handler nemlig om evnen til at planlægge, skriver kk.no.

Planlægning eliminerer undskyldninger
Forskere fra University of Oregon har fundet en helt klar sammenhæng mellem dem, der både er gode til at planlægge, og dem, som får trænet i hverdagen.

De fulgte 282 universitetsstuderende i fem måneder og så en klar sammenhæng mellem planlægningsgenet og træningsfrekvensen.

”Det er lettere at komme til træning, hvis man har lagt en plan på forhånd. Så har du muligheden for at forudse og eliminere de mulige udfordringer og undskyldninger, der dukker op. Fx at du skal til møde, at du skal passe børn eller lave aftensmad. Hvis du planlægger, kan du finde løsninger på forhånd,” siger Jørgen Holmemo, der har en mastergrad i idrætsvidenskab og som arbejder som personlig træner.

Vær realistisk i planlægningen
Jørgen Holmemo peger på, at det vigtigste er, at planlægningen er realistisk.
”I mit tilfælde, hvor jeg er udpræget B-menneske, er det ikke så smart at planlægge træning til kl. 5 om morgenen før arbejdet. Så bliver det vanskeligt at gennemføre. Det er vigtigt at gøre det på et tidspunkt i hverdagen, som passer godt,” forklarer han.

Det er også en god idé at tænke på andre ting, der kan øge chancen for, at man får trænet.

”For nogen hjælper det med et lille mellemmåltid på vej hjem fra job, eller at man har pakket træningstøjet aftenen før. Tænk igennem, hvad der kan forhindre din træning, og hvordan du undgår at bukke under for udfordringerne,” siger Jørgen Holmemo, der også råder til, at man har et specifikt mål med træningen.

Her får du fem gode råd til at gennemført træningen:

  1. Læg en konkret plan og sæt tid nok af til både træning, at skifte tøj og at bade.
  2. Vær realistisk og tænk igennem, hvornår det passer bedst at træne.
  3. Begræns muligheden for udfordringer og undskyldninger. Find pasning til børnene og planlæg uden om mødet.
  4. Prøv at tænke over de undskyldninger, du typisk finder på, og gør så, hvad du kan for at eliminere dem ved f.eks. at pakke træningstasken på forhånd eller at lave en aftale med en ven.
  5. Hav en plan for din træning og vær sikker på, at træningen fører dig nærmere dit mål.

Kilde: KK.no

Tilbage til nyhedsoversigten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.