Postet & Arkiveret under Sundhed.

Dagslys er meget vigtigt for at undgå at blive trist og vinterdeprimeret. Vinterdepression kan forebygges med jævnlige gåture.

Vinteren er en mørk tid, og der er ikke mange lyse timer i døgnet. Det påvirker humøret hos rigtig mange danskere. Hos nogen er det så slemt, at det ender i en vinterdepression.

Det kan da også være fristende at gemme sig væk i tæpper på sofaen foran fjernsynet, når det er koldt og mørkt, men der er andre og bedre metoder, hvis man vil tristheden til livs.

Ifølge britiske forskere er det nemlig en rigtig god idé at bevæge sig udenfor, da det kan styrke ens mentale sundhed og forebygge vinterdepression, skriver The Telegraph.

Mindre lys påvirker hjerneceller
Når det bliver mørkere i vejret, kan man udvikle en vinterdepression, som kendetegnes ved, at man sover op til 12 timer i døgnet, man har øget appetit og kæmper sig igennem dagen, som er udpræget trist.

Forskerne mener, at dagslyset er altafgørende for en vinterdepression. Når vi får mindre lys gennem øjnene, har det nemlig en effekt på de hjerneceller, der styrer vores humør og døgnrytme. Og her kan naturen hjælpe.

Når vi er ude i naturen, bliver vores sanser aktiveret på en anden måde, humøret stiger, vores fantasi vækkes, og vi får en ny indfaldsvinkel til problemer og projekter, siger Alan Kellas, der er psykiater og som har været med til at udforme anbefalingerne om at være mere ude i naturen.

Gåture eller lysterapi
Forskning har også tidligere vist, at fysisk aktivitet virker rigtig godt mod depressionssymptomer, og at det virker endnu bedre, hvis aktiviteten foregår udendørs.

Et studie publiceret i 2012 i Acta Phsychiatrica Scandinavica viste, at en vandretur i naturen mindskede følelsen af håbløshed, depression og selvmordstanker blandt selvmordstruede patienter, forklarer Marte Roa Syvertsen, der er læge ved Neurologisk Afdeling i Drammen.

Dagslys spiller også en stor rolle for kroppens døgnrytme. Lys gør, at vi producerer mindre af hormonet melatonin, som gør, vi føler os søvnige. Når det er mørkt, har vi mere melatonin i kroppen, og dermed føler vi os mere trætte, da der simpelthen er færre timer med lys.

Derfor skal man altså ud i lyset og i naturen – og hvis det kan være svært at nå i hverdagene, kan man overveje lysterapi, hvor man dagligt sidder foran en speciallampe med kraftigt lys.

Kilde: Videnskab.dk

Tilbage til nyhedsoversigten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.