Postet & Arkiveret under Ikke kategoriseret.

De fleste af os kan heldigvis tilpasse os den hverdag, vi har, når det kommer til søvn. 

Nogle mennesker har svært ved at komme op om morgenen, mens andre vågner tidligt og er veloplagte fra morgenstunden. B-mennesker vil gerne være længe oppe og sove længe næste morgen, mens A-menneskerne fungerer bedst, når solen står op. Men holder det mon ved livet igennem? Er vi født som A- og B-mennesker?

Forskning viser faktisk, at de fleste af os hverken er det ene eller det andet. To ud af tre er fleksible og kan tilpasse søvnen til det, som vores hverdag kræver.

Omkring 15 pct. af os er ekstreme B-mennesker, som altid er trætte om morgenen og friske om aftenen. Og ca. 15 pct. er ekstreme A-mennesker, der har det omvendt. Det forklarer Tove Irene Dahl, der er forsker på området ved universitetet i Tromsø.

Små børn viser samme tegn
For det er nemlig medfødt. Tove Irene Dahl har undersøgt, hvordan små børn sover i både Norge og USA. Helt fra de er meget små, viser de klare tegn på at være A- eller B-mennesker, og det kan ikke ændres.

”Det er synd for de små B-mennesker. De må sove, når de ikke er trætte og stå op, når de vil sove, og spise frokost, når de ikke er sultne,” siger Tove Irene Dahl ifølge forskning.no.

Det kan give mange konflikter for hele familien. Når børnene så når teenagealderen, bliver mange til B-mennesker, der er længe oppe om aftenen og som dermed sover for lidt, når de skal op i skole. Men det gælder kun for denne periode i livet.

Læg mærke til dette tegn
For det er vigtigt at få nok søvn – uanset om man er A- eller B-menneske eller midt imellem. Søvn giver hvile til vores hjerne, der har været aktiv hele dagen lang. Under søvnen sorterer hjernen i følelser og oplevelser, og derfor kan for lidt søvn give dårligere humør, og det kan være sværere at koncentrere sig dagen efter.

Man kan også lettere blive syg, når man sover for lidt.

Det kan være svært at sige, hvornår man nøjagtigt får sovet nok, men voksne mennesker har generelt brug for mellem 7-9 timers søvn hver nat. Er man over 65 år, falder søvnbehovet lidt.

Det bedste tegn er dog at lægge mærke til, om man føler sig udhvilet, når man vågner.

Tilbage til nyhedsoversigten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *